Jakie są założenia myślenia kontekstowego?

Jakie są założenia myślenia kontekstowego?

W myśleniu kontekstowym istnieją trzy główne kategorie założeń: Motywacje, intuicje i techniki. Powinniśmy najpierw rozważyć te trzy kategorie przed zdefiniowaniem myślenia kontekstowego. W tym artykule skupiamy się na motywacjach i intuicjach. Następnie omawiamy, jak konteksty wpływają na sposób rozumowania. Na które z tych kategorii mamy największy wpływ? I które z nich są najtrudniejsze do zdefiniowania? Przyjrzyjmy się każdej z nich po kolei.

Hipotezy

W dwóch eksperymentach badacze stwierdzili, że osoby, które zajmowały się hipotetycznymi hipotezami dotyczącymi pracy architekta lub malarza, miały tendencję do wybierania informacji o innej wartości diagnostycznej niż osoby, które zajmowały się hipotezami inżyniera komputerowego. Wyniki te sugerują, że zasada diagnostyczności kieruje wyborem alternatyw informacyjnych oraz że motywacja osoby może również wpływać na wrażliwość na alternatywy kontekstowe. To, czy dana osoba jest motywowana przez pieniądze czy przez inne czynniki, może wpływać na jej odpowiedź na hipotezy.

Skup się na motywacjach

Rozważając naturę głębokiego uczenia się, motywacje uczniów są ważnym czynnikiem. Istnieje wiele różnych rodzajów motywacji, a uczniowie w podobnym wieku mogą wykazywać różne poziomy motywacji. Kilka teorii motywacji i rozwoju człowieka zostało przeanalizowanych w tej książce przez dr Julie Bower. Bada ona również różnice między motywacją autonomiczną a kontrolowaną. Teorie te mogą pomóc nauczycielom zrozumieć, dlaczego niektórzy uczniowie wykazują różne poziomy motywacji. Jednakże, pomimo tych różnic, znaczenie motywacji jest nie do przecenienia.

Jedną z popularnych teorii, która próbuje zrozumieć rolę motywacji jest teoria autodeterminacji. Teoria ta proponuje, że motywacja jest procesem wieloaspektowym, zależnym od sytuacji. Wielu badaczy uważa, że motywacja jest ważnym czynnikiem w edukacji twarzą w twarz, ale zauważyło, że badania w kontekście online są ograniczone. W związku z tym edukatorzy i badacze powinni być świadomi tej nowej teorii, aby jak najlepiej wykorzystać ją w kontekstach edukacyjnych.

Nacisk na intuicje

Intuicje są potężnymi mechanizmami poznania. Mogą prowadzić do zaskakujących spostrzeżeń i decyzji w sytuacjach, w których racjonalne rozumowanie może nie być właściwe. Co więcej, mogą one wywołać poczucie pewności bez wiedzy. Jednakże, według niektórych badań psychologicznych, intuicja jest daleka od racjonalności. Na przykład Klein 1998 stwierdził, że intuicje odgrywają kluczową rolę w naturalistycznym procesie podejmowania decyzji, w którym agenci polegają na procesie poznawczym innym niż świadome rozważania.

Dwa główne rodzaje intuicji to intuicja ekstrawertyczna i introwertyczna. Intuicja ekstrawertyczna znana jest ze swojej zdolności do wydobywania informacji z zewnętrznych kontekstów. Dane wejściowe mogą pochodzić z rozmów, faktów, historii i spostrzeżeń. Ekstrawertyczna intuicja zawsze będzie szukać nowych i lepszych rozwiązań. Jeśli identyfikujesz się z ekstrawertycznym typem intuicji, możesz rozwijać lepsze pomysły i tworzyć nowe doświadczenia. Te intuicyjne zdolności są kluczem do sukcesu myślenia kontekstowego.

Koncentracja na kwestiach technicznych

Koncentracja na kwestiach technicznych w myśleniu kontekstowym wiąże się z umiejętnością postrzegania świata z punktu widzenia innych ludzi, w przeciwieństwie do obserwowania jedynie bezpośredniej sytuacji. Wszystkie sytuacje występują w kontekstach, które mogą być historyczne, hierarchiczne, bliskie lub dalekie, dotyczące jednostek, grup lub podmiotów. Konteksty odgrywają rolę przyczynową, wpływając na nasze działania i wybory. Umiejętności wymagane do opanowania tej megaumiejętności obejmują definiowanie i wykorzystywanie przykładów historycznych, uwzględnianie sytuacji bezpośredniej oraz rozpoznawanie i ocenę szerszego kontekstu.

Umiejętności potrzebne do myślenia kontekstowego to zbiór powiązanych ze sobą strategii, które pomagają jednostkom uzyskać głębsze zrozumienie kwestii, problemów i konfliktów. Umiejętności te wynikają z konsekwentnego ćwiczenia zdolności do współpracy i umiejętności koordynacji perspektyw. Są one ściśle związane z umiejętnościami z poziomu wykładowego, które są niezbędne do zrozumienia i analizy kontekstów. Ważne jest, aby rozwijać te umiejętności, ponieważ są one krytyczne dla rozwoju myślenia kontekstowego.

Podobne tematy