Myślenie systemowe – jakie są jego cechy charakterystyczne?

Myślenie systemowe - jakie są jego cechy charakterystyczne?

Jedną z metod rozwiązywania problemów, która czerpie z myślenia systemowego jest koncepcja “systemów”. W tego typu sytuacjach wiele czynników oddziałuje na siebie w sposób złożony. Ponadto kontekst, w którym działają systemy zmienia się w czasie, co powoduje, że problem nie ma liniowych wzorców. Zamiast tego, złożone systemy mają elementy, które mogą się uczyć i dostosowywać, co prowadzi do nowych wzorów, które pojawiają się w miarę ich dalszego współdziałania. Dlatego podejścia te mogą być przydatne przy rozwiązywaniu problemów, które mają wiele ruchomych części, takich jak te występujące w przyrodzie.

Myślenie holistyczne

Głównym atrybutem myślenia systemowego jest stosowanie myślenia holistycznego. Obejmuje ono rozważanie całości, a nie tylko poszczególnych części, i uwzględnia wzajemne powiązania między wszystkimi częściami. Myślenie holistyczne polega na spojrzeniu na cały projekt, a nie tylko na jego poszczególne części, z perspektywy systemowej. Na przykład, gdy analizujemy strategię biznesową, myślenie holistyczne polega na uwzględnieniu wszystkich możliwych interesariuszy. Podobnie myślenie holistyczne odnosi się do sytuacji społecznych.

Zgodnie z tą teorią, części złożonego systemu nie mogą istnieć oddzielnie. Muszą one współpracować ze sobą jako całość, aby stworzyć całość. Zasada syntezy opiera się na obserwacji, że natura tworzy raczej całości niż poszczególne części, a całość może być większa niż jej części. Ważne jest, aby uznać, że systemy nie istnieją w stanie statycznym, ponieważ są w ciągłym ruchu. Zamiast tego są dynamiczne i mogą doświadczać wzrostu, stabilności i nagłego załamania.

Zwracanie uwagi na informacje zwrotne

Istotnym elementem myślenia systemowego jest zwracanie uwagi na informacje zwrotne. Badając informacje zwrotne od klientów i kierownictwa, osoby myślące systemowo rozumieją, jak dany element oddziałuje na inne i określają, jak go ulepszyć. Rozważają również wpływ działań na inne komponenty oraz zdolność organizacji do zaspokojenia popytu rynkowego. Zwracanie uwagi na sprzężenie zwrotne jest jednym z najważniejszych elementów myślenia systemowego, ponieważ pomaga liderom biznesu rozwiązywać problemy i unikać marnowania zasobów. Analiza ta pomaga poprawić efektywność operacyjną.

Należy również zauważyć, że informacja zwrotna niekoniecznie jest użyteczna. Może być mylące, ale nadal jest informacją. Pętle sprzężenia zwrotnego systemu są niezbędne dla funkcjonowania całości. Pętle sprzężenia zwrotnego, które pomagają w identyfikacji problemów, mogą być pozytywne lub negatywne. Pozytywne lub negatywne pętle sprzężenia zwrotnego mogą prowadzić do bardziej efektywnych systemów i większych przychodów. Pętle sprzężenia zwrotnego są często określane jako pętle negatywnego sprzężenia zwrotnego. Niemniej jednak, jeśli masz pozytywną lub negatywną pętlę sprzężenia zwrotnego, ważne jest, aby rozpoznać pętlę sprzężenia zwrotnego i pracować nad jej ulepszeniem.

Projektowanie systemowe

Termin “projektowanie systemowe” odnosi się do integracji projektowania systemowego i podejścia human-centered design. Jest to żywa rama, która umożliwia projektantom rozwiązywanie złożonych problemów poprzez integrację mocnych stron tych dwóch szkół myślenia. Podejście do projektowania systemowego ułatwia współpracę między projektantami, interesariuszami i grupami. Metody projektowania systemowego są często określane jako “metoda S3”.

Koncepcja myślenia systemowego powstała jako odpowiedź na potrzebę zrozumienia, jak systemy funkcjonują w świecie rzeczywistym. Odrzuca ona ideę “rozwiązania” lub “stanu końcowego” na rzecz zbadania relacji pomiędzy różnymi częściami systemu. Podejście to pozwala projektantom na opracowanie innowacyjnych i kulturowo akceptowalnych rozwiązań, przy jednoczesnej minimalizacji ryzyka. Podejście to skupia się na ludziach, którzy żyją w danym systemie, a nie na produktach i usługach, które ten system tworzy.

Symulacja komputerowa

Symulacje komputerowe mogą być wykorzystywane do modelowania i porównywania różnych scenariuszy. Chociaż symulacja może być przydatna, ważne jest, aby odpowiadała rzeczywistym studiom przypadków. Symulacja powinna być oparta na dokładnym modelu bazowym, który można zweryfikować i zatwierdzić za pomocą technik statystycznych. Wartość R-squared również musi być odpowiednia. Aby modele komputerowe były użyteczne, muszą też być zgodne z wytycznymi ram myślenia systemowego. Poniżej przedstawiono kilka wskazówek, dzięki którym symulacje komputerowe będą przydatne w myśleniu systemowym.

Przed wykorzystaniem symulacji komputerowych jako elementu myślenia systemowego, edukatorzy powinni być świadomi niezamierzonych konsekwencji symulacji. Takie niezamierzone konsekwencje mogą mieć negatywny wpływ na przyszłych praktyków. To badanie dostarcza wskazówek dla przyszłych praktyków w wykorzystaniu symulacji komputerowych jako części programu nauczania. Jeśli symulacje komputerowe okażą się skuteczne, mogą pomóc studentom zrozumieć, jak funkcjonują systemy, jak się zmieniają i co należy zrobić, aby je ulepszyć.

Modelowanie

Istnieje wiele podejść do myślenia systemowego, ale jedno wspólne podejście jest określane jako domena poznawalna. W kontekście organizacji uczących się i przedsiębiorstw adaptacyjnych, domenę tę można zdefiniować jako sferę opinii ekspertów, ustalania faktów i planowania scenariuszy. Celem metodologii myślenia systemowego jest zrozumienie związków przyczynowo-skutkowych pomiędzy czynnikami oraz sposobów ich najlepszego usprawnienia. Jak w każdej dziedzinie, ważne jest, aby rozważyć kontekst, w którym system występuje, aby określić jego zachowanie.

Aby stworzyć model dla danego systemu, uczniowie używają różnych diagramów. Na przykład wykres zachowania w czasie przedstawia, jak zmienne zmieniają się w czasie, a diagram pętli przyczynowej pokazuje, jak elementy oddziałują na siebie w czasie. Przykładem modelu symulacyjnego jest symulator lotu menedżerskiego, który symuluje wpływ różnych decyzji zarządczych na elementy systemu. Oprócz tych narzędzi, książka “Systems Thinking in Action” wydawnictwa Pegasus Communications zawiera rozdział poświęcony wykorzystaniu modeli do poprawy jakości projektu.

Przewidywanie

Porównując cechy różnych systemów, warto rozważyć trzy poziomy myślenia systemowego. Te trzy poziomy odpowiadają ogólnym właściwościom systemu i są powszechnie kojarzone z różnymi typami systemów. Ten poziom myślenia systemowego charakteryzuje związki i wzorce występujące pomiędzy różnymi elementami systemu. Poziomy zostały obliczone zarówno dla pozycji bezpośredniej, jak i pośredniej organizacji systemu. Wyjaśniały one 95,4% wariancji danych.

Model góry lodowej to podejście, które podkreśla znaczenie zrozumienia struktur i wzorców systemowych. Struktury te opierają się na modelach mentalnych i obejmują poziomy władzy, zasady i procedury, procesy, cele, bodźce i inne czynniki. Struktury systemowe determinują ludzkie zachowania i wzorce. Prawo Deminga mówi, że ludzie, którzy pracują w tej samej strukturze systemowej, będą osiągać podobne wyniki. Ponadto, te modele mentalne wpływają na wzorce i wydarzenia, które mają wpływ na życie ludzi.

Podobne tematy